بهترین هدیه به همسر
آرامش داشتن در کنار تو 
آیه قرآن حدیث موضوعی
لینک دوستان
نفقه و تمکین

زنی که در خانه شوهر است ولی به جهت گرفتن مهریه ی پیش از عروسی تمکین نمیکند ، آیا شوهر حق دارد نفقه ی او را ندهد ؟

همه مراجع: در فرض یاد شده ، شوهر حق ندارد از پرداخت نفقه ی زن سرپیچی کند .

 

نفقه و خانه داری

اگر زن به کارهای منزل - از قبیل آشپزی و نظافت - رسیدگی نکند ، آیا شوهر میتواند از پرداخت نفقه ی او امتناع ورزد ؟

همه مراجع : خیر نمیتواند نفقه ندهد . زیرا انجام دادن کارهای خانه وظیفه زن نیست.

 

نفقه ناشزه

اگر زن نسبت به شوهرش بدرفتاری کند و به او دشنام دهد ، آیا شوهر می تواند نفقه او را ندهد ؟

همه مراجع ( به جز تبریزی ) : اگر خشونت و بدرفتاری زن ، باعث نفرت شوهر گردد ، میتواند نفقه او را ندهد .

آیه الله تبریزی : اگر خشونت و بدرفتاری زن ، باعث نفرت شوهر گردد ، بنا بر احتیاط واجب میتواند نفقه او را ندهد .

 

سقوط نفقه

در چه صورت دادن نفقه زن ، از عهده ی شوهر ساقط می شود؟

همه مراجع ( به جز تبریزی ) : در صورتی که زن از ادای حقوق شرعی خود نسبت به شوهر سرپیچی کند .

آیه الله تبریزی : اگر زن از ادای حقوق شرعی خود نسبت به شوهر سرپیچی کند ، بنابر احتیاط واجب پرداختن نفقه از عهده ی شوهر ساقط می شود .


موضوعات مرتبط: احکام روابط زن و شوهر
[ 91/08/30 ] [ 13:34 ] [ من و همسرم ]
۷- تنبیه بدنی همسر ممنوع

مرد نباید به جهت اینکه مدیر خانواده است هر طور دلش میخواهد با همسرش رفتار کند و او را تنبیه و اذیت  و آزار کند .

مرد و زن زندگی مشترکی با هم دارند دو نوع خصوصیت اخلاقی و با دو سلیقه مختلف ، درچنین مواردی احتمال اختلاف عقیده وجود دارد و این نباید زمینه ی بروز اختلاف شود و میتوانند مرد و زن با مشورت به تفاهم برسند .

بعضی از مردها وقاحت را به حدی می رسانند که از تنبیه بدنی استفاده میکنند . چنان که مردان قبل از اسلام زنان خود را تنبیه میکردند . اما رسول اکرم ص مانع این کار میشدند . آن حضرت درباره تنبیه بدنی نسبت به همسر توسط مردان میفرماید:« هر مردی که به صورت زنش سیلی بزند ، خداوند به فرشته ی مامور جهنم دستور میدهد ، هفتاد سیلی به صورتش بزند .»

و نیز رسول خدا ص فرمودند :« هر مردی که همسرش را بیش از سه بار در عمرش بزند ، خداوند او را میان تمام مردم محشر چنان رسوا کند که اولین و آخرین به وی بنگرد.»

و نیز فرمودند :« چگونه یکی از شما همسرش را میزند و سپس در آغوشش میگیرد ؟؟!!»

و نیز حضرت علی ع فرمودند :« زنان امانت الهی در دست شما هستند ...»

با این بیان روشن میشود که همسر به هیچ وجه حق تنبیه بدنی نسبت به همسرش ندارد چون با این کار مهر و محبت و صفا و صمیمیت را از خانواده دور میکند .

مرد حق ندارد همسرش را به خاطر کارهایی که اسلام شرعا وظیفه زنان ندانسته ، مثلا پختن غذا و شستن ظرفها و تمیز کردن منزل و تر و خشک کردن فرزندان و ... تنبیه کند . حال آن که همسر تمامی این امور را با علاقه و شور و اشتیاق فراوان انجام میدهد و جزء وظایف اخلاقی میداند . مرد باید قدردان آن باشد .

اسلام عزیز فقط در یک مورد به شوهر اجازه داده است که همسرش را که به وظیفه های واجب خود عمل نکند یا قصد او اذیت و ناسازگاری باشد تنبیه کند .

چنان که قران مجید فرمود:« چنین زنی را باید نصیحت کرد . اگر گوش نداد مرد قهر کند و اگر اثر نکرد باید ناراحتی خود را آشکار کند . »

پس بر اساس این ، مرد ابتدا باید نصیحت کند . اگر فایده نبخشید با او قهر کند و اگر باز هم فایده نداشت ناراحتی خود را آشکارا نمایان کند . نه این که همان ابتدای کار ناراحتی خودش را آشکار کند و این کار هم باید به قصد اصلاح و تربیت باشد نه تسویه حساب های انتقامی .

رسول خدا ص فرمود :« من از آن کس در شگفتم که همسرش را میزند در صورتی که او به کتک سزاوارتر است . زن ها را ( اگر ناسازگاری کنند ) چوب نزنید که قصاص دارد بلکه با گرسنگی و برهنگی تادیب کنید تا در دنیا و آخرت راحت باشید . »


موضوعات مرتبط: هنر همسرداری
[ 91/08/29 ] [ 16:44 ] [ من و همسرم ]
۴- مهریه های سنگین

اسلام در پیمان ازدواج برای زن هدیه ی باارزشی به عنوان مهریه بر مرد مقرر کرده است که این هدیه ، عوض از تملک زن نبوده ، بلکه نشانه ی محبت و تقدیر است . از این رو قرآن از آن به عنوان « صداق » یاد کرده و میفرماید:« مهریه ی زنان را به طیب خاطر به آنها بدهید .»( نساء ۴ )

اسلام از سوی دیگر سفارش کرده که مهریه ، سبک گرفته شود و یکی از اسباب مبارکی زن را کمی مهریه ی او دانسته و سنگین بودن آن را نکوهش کرده ، چنان که رسول خدا ص میفرمایند :« سوگند به آن کسی که مرا به نبوت و رسالت برانگیخت ، هر زنی که مهریه ی سنگینی بر شوهرش تحمیل کند ، خداوند زنجیرهای آتشین دوزخ را بر او بار خواهد کرد .»

و نیز فرمود:« بهترین زنان امت من زنی است که زیباییش بیشتر و مهرش کمتر باشد .»

و همچنین امیرالمومنین علی ع میفرمود:« مهر را سنگین نگیرید که مایه دشمنی خواهد شد »

و نیز امام ششم ع فرمود:« کم خرجی و آسان زایی برکات زن است و سنگینی هزینه و دشوار زایی از شومی اوست »

و نیز رسول اکرم ص فرمودند :« مهرها را سنگین نگیرید مهر و محبت را خدا باید فراهم کند » ( نه قباله ی کمر شکن )

وجود مهریه و صداق در ازدواج ضروری و لازم است و نشانه ی مهر و محبت شوهر است و شارع مقدس اسلام هم آن را امضاء نموده است . اما جامعه ی ما از حد متناسب و متعارف کنار رفته و میزان مهریه ها را سنگین تر کرده است . به طوری که روز به روز مهریه ها بالا و خارج از حد متعارف می شود این امر مشکل دیگری را برای جوانان در سر راه آن ها سبز کرده است . این افراد در این اندیشه اند که هر چه مهریه سنگین و سنگین تر شود پسر و دختر زندگی سالم تری خواهند داشت و پشتوانه ی دختر است در صورتی که این افراد دچار اشتباه بسیار بزرگی شده اند چون تجربه نشان داد حتی در مواردی که مهریه های سنگینی در قباله ی زن ثبت شده است اگر بین شوهر و همسر ناسازگاری بروز کند و مشکلات قابل تحمل نباشد دختر خانم به هر قیمتی شده خودش را خلاص میکند و میگوید « مهرم حلال جانم ازاد » . پس بنابر روایاتی که بیان شده نه تنها مهریه زیاد در اسلام راه ندارد بلکه مرود مزمت قرار گرفته است .

توجه به یک نکته

بعضی از افراد قایلند که اگر مهریه کم باشد مردان سوء استفاده میکنند در نتیجه آمار طلاق یا تعدد زوجات ... بیشتر میشود.

در جواب میتوان گفت : شاید افرادی باشند در این زمینه سوء استفاده کنند ولی اگر به سفارش پیامبر اکرم و ائمه معصومین توجه شود که فرمودند :« مهریه کم اما داماد با اخلاق ، مهریه اندک ولی شوهر متدین و با ایمان » راه اصلی تحکیم خانواده را خوش اخلاقی و دینداری جوان میداند نه مهریه های سنگین .


موضوعات مرتبط: موانع و مشکلات ازدواج
[ 91/08/28 ] [ 15:43 ] [ من و همسرم ]
بدیهی است آنچه در ذهن ما اثر کمی کرده باشد خوب حفظ نمی شود آن کس که انگیزه قوی برای یادگرفتن نداشته باشد کم یاد میگیرد و آنچه را که هم یاد میگیرد مدت زیادی در یاد نگه نمی دارد . اما وقتی انگیزه یادگرفتن قوی باشد چیزی بهتر به یاد می ماند . 

 مثلا اگر در مجلسی به عده ی زیادی معرفی شوید و بدون توجه خاص از آنها بگذرید نباید تعجب کنید اگر بعدا نام آنها را فراموش کنید در این مورد حافظه شما ضعیف نیست بلکه اصلا یادگیری دست واقع نشده است . اگر به هر کسی که معرفی می شوید توجه بیشتری کنید و نام او را پس از شنیدن تکرار کنیدو خصوصیات او را درنظر بگیرید یا چند جمله با او سخن بگویید خواهید دید که نام او را دیرتر فراموش میکنید . زیرا وقتی نیت یادگیری ضعیف باشد یادگیری بهتر صورت نمی گیرد . فراموشی زود بر آن مسلط میشود.

حضرت علی ع فرمودند :« کسی که به طور جدی در راه چیزی قدم بردارد سرانجام به مقصد می رسد و منافع آن عایدش خواهد شد .»

حزم و احتیاط برای حفظ مطالب « کار را از ابتدا درست آغاز کردن »

یکی از مفید ترین وسائل کمکی در تقویت حافظه آن است که در شروع کار به جای سرعت ، روی درستی آن اعمال نظر کنیم ودر صورت لزوم یک مربی انتخاب نماییم . زیرا اگر چیزی به خطا فرا گرفته شد آنقدر تکرار میشود تا قویا در ذهن جایگزین شود و از بین بردن آن دشوار میشود .

چیزی را به غلط آموختن و به فراموشی سپردن و سپس به درستی فرا گرفتن آن سه باره کاری است .

گزینش و انتخاب « قدرت انتخاب و حسابگری»

نظر به اینکه وسعت علوم و دانش ها فراوان شده و هیچکس نمی تواند در ظرف چند سال اطلاعات جامعی از همه علوم داشته باشد لذا باید خود را به فهم  تعداد مناسبی از موضوعات مقید کند .

برای حصول نتیجه قطعی هنگام مطالعه باید ذهن را روی نکات اصلی و برجسته چیزها متمرکز کرد. مثل خط کشیدن زیر کلمات ، حاشیه نویسی ، ستاره گذاری ، فلش کشیدن ، علامت سوال گذاشتن .

« اراسموس » یکی از دانشمندان معروف هلندی میگوید : یک حافظه ی خوب و قوی باید مثل طور ماهیگیری باشد که تمام ماهی های درشت را در خود نگه داشته و ماهی های ریز را رها کند .

افراد از نظر هوش ، فهم ، استعداد  و حافظه با یکدیگر اختلاف دارند. انسانهای رشید از حافظه خود بهره برداری صحیح میکنند ولی آدمهای غیر رشید ممکن است حافظه بسیار نیرومندی داشته باشند اما نتوانند از آن استفاده کنند .

 آدم غیر رشید تصور میکند حافظه یک انبار است انباری که دائما آن را پر کند و هر چه پیدا کرد آنجا پرت کند عینا مانند انبار خانه که احیانا وارد میشوی و می بینی یک تکه حلبی ، یک قطعه فلز ، یک میز شکسته و یک صندلی شکسته در آنجا افتاده است. اما آدمی که رشید باشد در بهره برداری از حافظه خود دقت میکند اولین کاری که انجام میدهد « عمل انتخاب » است . یعنی حافظه  خود را مقدس می شمارد حاضر نیست هر چه شد در آن سرازیر کند . حساب میکند که دانستن چه چیزهایی برای او مفید است و چه چیزهایی بی فائده است . مفیدها را درجه بندی میکند و مفیدتر ها را انتخاب میکند . سپس آنها را به حافظه خویش میسپارد آنچنان که امانتی را به امینی می سپارد ، در خود سپردن دقت میکند سپس واقعا و به طور دقیق و روشن آن را وارد ذهن میکند و سپس تحویل وی می دهد .

مثلا کتابی را مطالعه میکند و یک بار میخواند ، بار اول به قصد لذت میخواند در این صورت نمی تواند در مورد مطالب کتاب حساب و قضاوت کند . دور دوم میخواند ، حتی قوی ترین حافه ها نیازمند است که یک کتاب مفید را لااقل دو بار پشت سر هم بخواند پس از آن مطالب را تجزیه و تحلیل و دسته بندی میکند و هر مطلبی را با توجه به این که از چه دسته مطالب است به حافظه می سپارد بعد کوشش میکند که کتاب دیگری را در دستور مطالعه قرار دهد که در موضوع کتاب پیشین است حتی الامکان تا از موضوعی فارغ نشده است و در حافظه به صورت روشن و منظم نسپرده است وارد موضوع دیگر نشود .

اشتباه است اگر انسان یک کتاب را مانند سرگرمی مطالعه کند و قبل از آن که مطالب کتاب درست جذب ذهن شده باشد و ذهن فرصت تجزیه و تحلیل پیدا کرده باشد به کتاب دیگر و موضوع دیگر بپردازد . اگر امروز کتاب تاریخی ، فردا روانشناسی و پس فردا مثلا کتب مذهبی مطالعه کند همه مخلوط میشود و حکم انبار بی نظم را پیدا میکند .


موضوعات مرتبط: حافظه و تقویت آن
[ 91/08/27 ] [ 9:13 ] [ من و همسرم ]
کانت معتقد است : « هیچ چیز به اندازه ی کام گرفتن از خود ، ذهن و جسم را ضعیف نمی کند و این نوع شهوت رانی به کلی با طبیعت آدمی مغایر است ... باید این موضوع را با همه زشتی اش پیش روی جوان قرار داده و بگوییم که به این طریق از تولید مثل خواهد افتاد . و یاد آور شویم که این عادت زشت بیش از هر چیز دیگری قدرت جسمی اش را تباه خواهد کرد . با این کار سبب پیری زود رس خویش شده و عقلش واقعا ضعیف خواهد شد . »

سیلوانوس استال در این باره میگوید :« این کار ( استمناء ) آشفتگی و شوریدگی حال را سبب می شود و اگر تکرار گردد ، نتایجی محنت انگیز در پی دارد . استمنا هوش را ناتوان ، و خوی را پست ، و نیروهای پیکر را نابود میسازد . و آن را باید نه تنها گناه به خدا ، بلکه بی حرمتی به آنچه در عالم بشریت پاک و نیک است به شمار آورد . این کار زشت اگر به درازا انجامد ، برای بدبختی که بدان دست یازد ، تمام راه های بدست آوردن خوشبختی را تباه و ویران می سازد

کینزی یکی دیگر از محققان که سالیان درازی به تحقیق درباره ی مسائل جنسی پرداخته است مینویسد :« مشکل است تصور کرد چیزی بیشتر از این عمل بتواند به طور مدام به شخصیت فرد لطمه بزند . »

او در مورد زن های مبتلا معتقد است :« نصف آنها به خلجان های روانی منبعث از پشیمانی و ندامت مبتلا می شوند . ... هیچ نوع فعالیت جنسی دیگر مثل این عمل ، ناراحتی و نگرانی خاطر زنان را فراهم نمی سازد .»

مشاهدات دکتر هوچین سون ثابت میکند :« عموم ناراحتی های مربوط به دستگاه تناسلی از آثار استمناء بوده و ناراحتی های شبکیه چشم و مشیمیه از آن سرچشمه میگیرد . »

نویسنده مزبور تصریح میکند :« اشخاصی که به این عادت مذموم مبتلا هستند به محض گرفتاری به یکی از بیماریهای وخیم ، به آسانی نمی توانند گریبان خود را از چنگال مرگ نجات دهند . »

موریس دبس میگوید :« جلق زدن عمل قبیحی است و این کار ، جوان را بسیار خسته میکند و باعث میشود طبع حساس وی وسواس و تردید عجیبی پیدا کند ، به طوری که همواره خجل و شرم ساز باشد . »

دکتر هانا استون و دکتر ابراهام استون مینویسند :« استمناء به هیچ وجه نمی تواند جانشین لذت کاملی شود که از طریق نزدیکی طبیعی حاصل میگردد . ... استمناء عملی است که بعدا به ناراحتی مبدل می گردد و شخص مرتکب را دچار نارضایتی ، محکومیت نفس و افکاری میکند که شدیدا در وضع اجتماعی و جنسی او اثرات سویی باقی میگذارد . »

هوفمان میگوید :« جوانی را دیدم که از پانزده سالگی گرفتار این اعتیاد شوم شده بود و تا سن ۲۲ سالگی آن را ادامه داده بود . او چنان دچار ضعف قوای جسمانی گردید که هنگامی که میخواست کتابی را بخواند چشم هایش سیاهی رفته ، سرش درد میگرفت . حالتی شبیه سرسام به او دست داده بود . مانند افراد مست دچار سرگیجه شده بود ، حدقه های چشم او بیش از حد معمولی ، گشاد و باز شده ، و در قعر چشم های خود درد شدیدی احساس میکرد .»


موضوعات مرتبط: رهایی از خود ارضایی
[ 91/08/24 ] [ 12:48 ] [ من و همسرم ]

- از نظر شرعی برای انجام آمیزش های زناشویی صحیح و اخلاقی ، محدودیتی وجود ندارد مگر در مواردی که از نظر احکام دینی ممنوعیتی برای آن درنظر گرفته شده است : مثل ایام حیض ، روزه ماه رمضان و ... که امروزه علم نیز دلایل بسیاری از این ممنوعیت ها را ثابت کرده و بر آن صحه گذاشته است .

- آنچه به جدیت با آن برخورد شده و حتی کفاره نیز برای آن تعیین شده است ، آمیزش با زنان حائض است . از نظر اسلام آمیزش با زن حائض عملی حرام است . از نظر علمی نیز در این ایام ، طبیعت زنانه مشغول تمیز کردن رحم و آماده کردن آن برای بارگیری است. لذا آمیزش در دوران قاعدگی طبیعت را مختل کرده و به نتایجی آن از قبیل آبستنی و غیره آسیب می رساند . عده ای از پزشکان نیز عقیده دارند که آمیزش در دوران قاعدگی باعث سرطان رحم شده و به اعضاء تناسلی زن صدمه میزند . در عین حال طول دوران قاعدگی را نیز افزایش میدهد .

ازنظر رسول اکرم ص مجامعت غیر طبیعی ( نزدیکی از پشت ) با زنان نیز از نزدیکی های حرام است . این ارضای غیر طبیعی ناسازگاری های خانوادگی و انقطاع نسل را به دنبال داشته و منجر به پرده دری می شود .

زن نیز مکلف  به تمکین در برابر چنین در خواستی ( مجامعت از پشت ) از جانب شوهر نبوده و دادگاه نیز حق ندارد حکم به تمکین دهد. از نظر فقهای معاصر نیز چنین عملی حرام بوده و مراجع تقلید حاضر ، حکم به کراهت شدید آن داده اند و هم چنین این عمل نشانگر نوعی ضعف اخلاقی در ارتباط جنسی است چرا که این نوع ارتباط ، زیاده خواهی است و اغلب با رضایت دو طرف همراه نیست .

خداوند در ارتباط زن و شوهر از راه فرج لذت دوجانبه را قرار داده است ولی در ارتباط غیر طبیعی ( از پشت ) لذت بیشتر یک جانبه و به سود مرد است .

- به طور کلی اگر فرج و رحم در صحت و سلامت باشد ، یکی از پاکیزه ترین و لطیف ترین قسمت های بدن زن برای لذت بردن مرد است . پس چرا مرد این انتخاب برتر را نادیده بگیرد؟! به علاوه رحم زن جایگاه باکرامتی است چرا که خداوند آن را مهد پرورش انسان سالم و صالح قرار می دهد، در حالی که دبر (پشت ) زن جایگاه دفع فضولات بدن است . پس انتخاب ارتباط غیر طبیعی نوعی توهین به زن است .

در مردانی که به این راه متوسل شوند، کم کم این نوع استفاده به صورت عادت در می اید و باعث ایجاد مشکلات جسمی و روحی برای زن می شود . از نظر بهداشتی نیز در آمیزشی که در عین حال هم از جلو و هم از پشت انجام می شود ، بسیاری از میکروب هاو انگل ها توسط آلت مرد به رحم زن منتقل شده و باعث عفونت می شود . خود مرد نیز از آسیب این میکروب ها در امان نخواهد بود . همچنین فشارهایی که در رابطه ی جنسی غیر طبیعی ، به زن وارد میشود ممکن است پارگی رگ های بواسیری را به دنبال آورده یا روی پوست مقعد زن پارگی بوجود آورد که بعضا موجب عفونت و درد و سوزش شدید میشود.

از نظر امام صادق ع این عمل نوعی آزار جنسی تلقی شده است.

طبق روایات ، توجیه آیه ی ۲۲۳ بقره به نزدیکی از پشت صحیح نیست بلکه هدف آیه بیان چگونگی مقاربت از فرج میباشد.


موضوعات مرتبط: محرمانه با همسران
[ 91/08/23 ] [ 13:33 ] [ من و همسرم ]
وظیفه زن نسبت به زمانی که مرد به درون غار ذهنش می رود

۱- وقتی مرد در خود فرو رفته اعتراض نکنید

۲- با ارائه راه حل سعی نکنید مشکل او را حل کنید

۳- تلاش نکنید با پرسش درباره احساساتش با او همدردی کنید

۴- نگران حالش نباشید

۵- به کاری بپردازید که موجب خوشحالی شما می شود

۶- اگر نیاز به گفت و گو دارید برای او یادداشتی بنویسید

۷- اگر نیاز به همدردی دارید با یکی از دوستانتان صحبت کنید

( بعضی مواقع غیر از همسرتان هم میتواند نیاز شما را برآورده سازد )

 

* مرد از همسرش انتظار دارد که به او اعتماد کند که خودش می تواند عامل ناراحتی اش را برطرف کند . این اعتماد از سوی زن برای غرور و شرافت و عزت مرد اهمیت بسیاری دارد

البته برای زن دشوار است که نگران همسرش نباشد . از طرفی زن نمی تواند نگران نباشد از طرفی هم مرد ، وقتی ناراحت است دوست دارد همسرش ناراحت نباشد تا یکی از مشکلاتش کمتر شود . وقتی زن شاد است و نگرانی ندارد برای مرد آسان تر است که از غار ذهنش بیرون آید . زن باید در اینگونه مواقع کارهایی مثل مطالعه ، کار در باغچه ، عبادت و مناجات ، حمام کردن ، تماشای تلویزیون ، نظافت خانه و کارهای نشاط آور انجام دهد.

وظیفه مرد ، زمانی که میخواهد به غار تنهایی خود برود

وقتی مرد به غار تنهایی خود می رود و یا سکوت اختیار میکند در واقع میخواهد بگوید : من باید مدتی به این موضوع فکر کنم لطفا با من صحبت نکن . بعدا میتوانیم با هم حرف بزنیم .

ولی برداشت زن این است که مرد او را دوست ندارد و تحمل گوش دادن به حرفهای او را ندارد

اینجا وظیفه مرد این است که این جمله را بگوید تا زن موقعیت مرد را درست درک کند . با ملایمت بگوید :« بعدا میتوانی با من صحبت کنی اگر اشکالی ندارد الان نیاز به تنهایی دارم بعدا تمام و کمال گوش میدهم » ( اگر با تندی بگوید فائده ای ندارد ) زن این جمله را نوعی اطمینان خاطر و قوت قلب تلقی میکند و آن را ارج مینهد . پس مردها بدانند که این جمله در نزد زنان خیلی اهمیت دارد .

 


موضوعات مرتبط: گلستان تفاوتهای زن و شوهر
[ 91/08/21 ] [ 14:32 ] [ من و همسرم ]
پرسش ۴- انواع بیماری های روانی و دسته بندی آنها را مختصرا توضیح دهید.

اختلالهای روانی بر اساس طبقه بندی متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی انجمن روانپزشکی آمریکا عبارتند از :

۱- اختلال هایی که معمولا نخستین بار در دوره شیر خوارگی ، کودکی یا نوجوانی تشخیص داده میشود.

شامل عقب ماندگی ذهنی ، بیش فعالی ، اضطرابهای دوره کودکی ، اختلال های مربوط به خوردن مثل بی اشتهایی و سایر انواع انحراف از رشد طبیعی میشود .

۲- اختلالهای شناختی

شامل اختلال هایی است که در آن ها نشانه ها مستقیما مربوط به آسیب مغزی یا وجود یک وضع غیر عادی در محیط زیست شیمایی مغز است . ممکن است در نتیجه ی پیری ، بیماریهای تباه کننده دستگاه عصبی مثل سفیلیس ، آلزایمر یا فروبری مواد سمی مقل مسمومیت ناشی از سرب یا الکلیسم شدید ایجاد میشوند.

۳- اختلال های مربوط به مصرف مواد

شامل استفاده از الکل ، باربیوتورات ها ، آمفتامین ها ، کوکائین و داروهای دیگر که تغییرات رفتاری ایجاد میکند .

۴- اسکیزوفرنیا و سایر اختلال های روان پریشی

شامل گروهی از اختلال ها با ویژگی های فقدان تماس با واقعیت ، پریشانی های بارز اندیشه و ادراک و رفتار عجیب و غریب

۵- اختلال های خلقی

پریشانی حالت خلقی . شخص ممکن است به شدت افسرده ، یا به طور غیر عادی سرخوش باشد و یا بین دوره هایی از سرخوشی و افسردگی نوسان کند .

۶- اختلال های اضطرابی

شامل اختلال هایی است که در آنها اضطراب نشانه اصلی اختلال است ( مانند اضطراب فراگیر یا اختلال وحشت زدگی ، وسواس فکری - عملی و ... )

۷- اختلال های جسمانی شکل

نشانه های اختلال جسمانی است . ولی هیچ گونه مبنای عضوی برای آنها نمی توان یافت و به نظر می رسد که نقش اصلی با عوامل روانی است مانند بیماری هیستری ( مانند خانمی که از پرستاری مادر علیل خود منزجر است ، ناگهان دچار فلج دست می شود ) و بیماری های خیالی ( اشغال فکری بیش از حد درباره سلامتی و ترس از بیماری ، بی آنکه جایی برای نگرانی باشد )

۸- اختلال های تجزیه ای

تغییرات موقت در کارکردهای هشیاری ، حافظه ، یا هویت شخصی به علت مشکلات هیجانی از جمله این اختلال ها یا دزدودگی ( شخصی به دنبال یک تجربه هیجانی نمی تواند چیزی را درباره گذشته خود به یاد آورد ) ، چند گانگی شخصیت

۹- اختلال های جنسی و هویت جنسی

شامل نارضایتی جنسیتی ، اختلال عملکرد جنسی مانند ناتوانی جنسی ، زود انزالی و سرد مزاجی و .... بیزای جنسی و اختلال درد جنسی

۱۰- اختلال های خوردن

مانند بی اشتهایی عصبی ، پرخوری

۱۱- اختلال های خواب

مانند بی خوابی ، بدخوابی ، پر خوابی ، اختلال کابوس ، خوابگردی ، دهشت خواب ، نابهنجاری خواب

۱۲- اخلالا های کنترل تکانه ها

مانند اختلال انفجازی ، دزدی بیمارگونه ، آتش افروزی بیمارگونه ، قمار بازی بیمارگونه ، وسواس ، موکنی و ...

۱۳- اختلال های سازگاری

مانند سازگاری همراه با خلق افسرده و همراه با اضطراب

۱۴- اختلال های شخصیت

الگوهای دیرپایی از رفتار غیر انطباقی ، شامل شیوه های نارس و نامناسب برای کنار آمدن با فشار روانی یا حل مشکلات .

برای مثال چند مورد از اختلال های شخصیتی را نام میبریم : شخصیت خود شیفته ، شخصیت وابسته ، شخصیت وسواسی ، شخصیت ضد اجتماعی و ...

 


موضوعات مرتبط: اختلالات رفتاری
[ 91/08/20 ] [ 16:0 ] [ من و همسرم ]
تحصیل نفقه

آیا مرد می تواند خرید ، هزینه و نیازهای زن را ، بر عهده ی خود او بگذارد و او را بر این کار مجبور سازد؟

همه مراجع : خیر ، مرد حق ندارد پول نفقه را به زن بدهد و خرید نیازهایش را بر عهده خود او بگذارد . مگر اینکه زن آن را بپذیرد.

 

اگر شوهر نتواند نفقه زن را بپردازد و یا به خوبی تامین کند ، تکلیف چیست؟

همه مراجع ( به جز امام ، سیستانی ، مکارم ، نوری ) : اگر بتواند کار و یا شغل مناسبی برای خود انتخاب کند و برای او سخت و مشقت آور نباشد ، باید از این راه نفقه همسرش را تهیه کند و اگر ممکن نشد ، گناهی بر او نیست . البته نسبت به هر مقداری که نفقه زن را نپرداخته ، بدهکار است .

آیات عظام امام ، سیستانی ، نوری : اگر بتواند کار و یا شغل مناسبی برای خود انتخاب کند و برای او سخت و مشقت آور نباشد ، بنا بر احتیاط واجب باید از این راه نفقه همسرش را تهیه کند و اگر ممکن نشد ، گناهی بر او نیست . البته نسبت به هر مقداری که نفقه زن را نپرداخته ، بدهکار است .

آیه الله مکارم : اگر بتواند با کار و یا انتخاب شغل مناسب و یا از هر راه مشروع دیگری ، در آمد کسب کند . باید از این راه نفقه همسرش را تهیه نماید و اگر ممکن نشد ، گناهی بر او نیست . اما نسبت به هر مقداری که نفقه زن را نپرداخته ، بنا بر احتیاط واجب بدهکار است .

 

استیفای نفقه

چنانچه مردی نفقه همسرش را ندهد و یا از آن کم بگذارد ، زن چگونه می تواند نفقه خود را از شوهر استیفا نماید ؟

آیات عظام امام ، بهجت ، فاضل : نخست باید به حاکم شرع مراجعه کند و با عدم دسترسی به او ، با چند نفر از افراد عادل در میان بگذارد تا از این طریق ، او را بر پرداخت نفقه ملزم کنند و اگر این راه ها ممکن نبود ، میتواند مخارج زندگی خود را بدون اجازه ، از مال شوهرش بردارد.

آیات عظام تبریزی ، سیستانی ، صافی ، مکارم ، نوری : اگر ممکن است ، میتواند مخارج زندگی خود را بدون اجازه از مال شوهر بردارد.

آیه الله وحید: می تواند از طریق متصدی امور حسبیه ، شوهر را بر پرداخت نفقه ملزم کند و اگر ممکن نشد ، می تواند خرجی خود را بدون اجازه از مال شوهر بردارد و احتیاط واجب آن است که این کار با اجازه ی حاکم شرع باشد .

تبصره : به فتوای آیه الله سیستانی و آیه الله مکارم ، در فرض یاد شده ، تصرف در اموال شوهر باید با اجازه ی حاکم شرع باشد.


موضوعات مرتبط: احکام روابط زن و شوهر
[ 91/08/17 ] [ 15:27 ] [ من و همسرم ]
۴- تشکر و سپاسگزاری

یکی از اصول اخلاقی زن در استحکام خانواده و ارتباط و پیوند دلها ، خصلت قدردانی و سپاسگزاری از خدمات شوهر است . خانم خانه باید دارای روحیه قدرشناسی و سپاس گزاری نسبت به زحمات شوهرش باشد.

روحیه ناسپاسی نسبت به شوهر موجب ترک خدمت و دلسردی نسبت به او می شود .

خانم محترم ! کمترین حد تشکر شما این است که در برخوردها با محبت و صمیمی بوده و از هر گونه آزار و رنجش او بپرهیزید.

خداوند در سوره بقره ایه ۱۸۵ می فرماید :« کسی که فرمان خدا را در انجام کارهای نیک اطاعت کند ، خداوند شکرگزار و داناست »

انسان هایی که کارهای نیک انجام می دهند ، خداوند از آنها تشکر میکند و با نیکی و پاداش دادن به آنها تشکر خود را عملا آشکار می سازد .

امام سجاد ع می فرماید :« خداوند در روز قیامت به بنده اش میفرماید : آیا از فلان کس تشکر نمودی . او عرض میکند : پروردگارا ! بلکه تو را تشکر نمودم . خداوند می فرماید : چون از او سپاسگزاری ننمودی از من هم سپاسگزاری ننمودی .

آنگاه امام میفرمایند : شکر گزارترین شما نسبت به خدا ، شکر گزارترین شما نسبت به مردم است . »

امام صادق ع نیز میفرمایند :« بهترین زنان شما آن بانویی است که اگر به او چیزی دهند ( یا خدمتی کنند ) سپاسگزاری نماید و چنانچه از او باز گیرند راضی و خشنود باشد .»

خانم محترم ! از کار و خدمت شوهر ، تشکر کن تا نسبت به زندگی دلگرم شود . و در خدمت به شما و فرزندانش لذت ببرد . بر اساس روایات اگر بخواهیم از خدا تشکر و سپاسگزاری نماییم باید نسبت به مردم ، شوهر و فرزندان روحیه سپاس و قدردانی داشته باشیم .

البته این روحیه تشکر و قدردانی باید بین مرد و زن باشد و اختصاص به زن ندارد . و مرد هم باید از زن تشکر و سپاسگزاری نماید .

تشکر حضرت محمد ص از حضرت خدیجه س

رسول خدا ص به پاس خدمات حضرت خدیجه س همواره از او یاد میکرد و از خدمت های او قدردانی و تشکر می نمود و درود بر او می فرستاد . و از درگاه خدا برای او طلب آمرزش می نمود و میفرمود: « خدیجه وقتی به من پیوست که همه از من دور می شدند . او در راه اسلام ، هرگز مرا تنها نگذاشت همواره از من حمایت نمود . خدا او را رحمت کند . که بانوی پر برکتی بود و من از او دارای شش فرزند شدم . »

 

خانم محترم !

شوهر شما اگر هدیه ای به مناسبتی برای شما آورد ، شما قدردانی کن

اگر تو را به سفر حج و عمره یا زیارت عتبات برده تشکر کن

اگر تو را به مسافرت سیاحتی و زیارتی برد تشکر کن

اگر بیمار شدید و برای درمان شما قدم های مفیدی برداشت تا بهبود کامل بیابید ، از او قدردانی کن

و اگر میخواهی علاقه مندی شوهر نسبت به شما بیشتر شود از زحمات و کار و تلاش او  تشکر کن


موضوعات مرتبط: هنر همسرداری
[ 91/08/16 ] [ 15:2 ] [ من و همسرم ]
۳- مشکل مسکن

یکی از مشکلاتی که جوانان عزیز را بعد از انتخاب همسر مناسب ، آزار میدهد نداشتن مسکن است در این زمینه دولت اقداماتی را برای حل مشکل جوانان انجام داده ولی کافی نیست چون عرضه و تقاضا با هم تناسب ندارند لذا مسئولین جامعه باید تلاش بیشتری کنند تا مشکل مسکن را تا آن جا که برای آنها مقدور است ، حل نمایند . برای حل مشکل جوانان عزیز به یک تجربه مفید از والدین اشاره میکنم .

راه حل اول :

در زمان چندان دور والدین به تناسب افراد خانواده اتاق مهیا میکردند و یک اتاق به عنوان مهمانی و یک اتاق به عنوان اتاق پذیرایی قرار میدادند . و بقیه اعضای خانواده هر کدام دارای یک اتاق جداگانه بودند یعنی به طوری که اگر یک پدری سه فرزند پسر داشت برای هر کدام یک اتاق مهیا میکردو در کنارش یک اتاق پذیرایی هم آماده میکردو هنگام صرف غذا دور یک سفره جمع میشدند و بعد از صرف غذا هر کس به اتاق خودش میرفت وزندگی طبیعی خودش را ادامه میداد. و با این بیان مشکل مسکن آنها کمتر بود البته نمیخواهم بگویم الان هم به همان شکل عمل شود بلکه هدفم آن است که در ابتدا زندگی چون امکان منزل مستقل برای دختر و پسر نیست می توانند با مهیا بودن شرایط در منزل پدری ، موقت سکونت کنند تا بتوانند منزل جداگانه ای تهیه نمایند البته باید شرایط در آن خانه مهیا باشد و مشکلات جانبی نداشته باشد . در غیر این صورت اگر باعث شکستن حرمت افراد می شود سکونت در آن جا صلاح نیست .

راه حل دوم :

این که همه ی انسان ها در ابتدای زندگیشان دارای مسکن نیستند بلکه بعد از تلاش پی گیر و مستمر زن و مرد ، خداوند آن وعده ای را که داده بود تحقق میبخشد و در امر مسکن هم آن ها را یاری میکند لذا جوانان عزیز سعی کنند منزلی مناسب و در حد شان و منزلت خودشان اجاره کنند و به طور ساده زندگی کنند و قناعت را سرمنشا کارشان قرار دهند و با پشت کار یکدیگر ان شا الله منزلی نو تهیه کنند و این امکان پذیر نیست مگر با توکل به خدای حکیم و رزاق .


موضوعات مرتبط: موانع و مشکلات ازدواج
[ 91/08/09 ] [ 13:20 ] [ من و همسرم ]
رغبت تعبیری است از شعوری که در نفس انسان در برابر شیی تولید می شود . حس دقت و انتباه او را جلب می کند و با این جاذبه قوای عقلی بدون زحمت و رنج به طرف آن شیی منصرف میشود. اصل مهم در تقویت حافظه هدف و تلاش و علاقه باطنی از کاری است که شخص انجام می دهد . زیرا هر حافظه فوق العاده ناشی از توجه و رغبت آنان در رابطه با موضوعات بوده و فراگیری هر چیزی که به آن علاقمند نباشد ، دشوار است . و دشوار تر از آن نگهداشتن مطالب و موضوعات برای مدتی دراز درحافظه است .

علاقه ( یعنی رابطه تجربه و تمایلات غریزی یا اکتسابی ) و توجه ( یعنی رابطه تجربه با تعیین جهت کنونی یا عمیق وجدان ) با فراگیری مرتبط میگردند . آنچه که مورد علاقه ماست و با اشتغالات کنونی و اشتغالات اساسی تر منش و شغل ما توافق دارد به خاطر ما می ماند .

یک نفر هنرمند تزئین کار اعلانی را که دیگر اشخاص به زحمت متوجه آن خواهند شد ، به خوبی به خاطر می سپارد .

ممکن است بیست مرتبه نام و شماره تلفن یک نفر را بشنویم ولی آنها را با یکدیگر متداعی نسازیم. بیشتر اوقات تمایلات غیر مستشعر با فراگیری ذهنی مساعدت یا مخالفت میکنند پس علم تحلیل روحی « پسیک آنالیز » می تواند شخصیت عمیق افراد را به وسیله تحلیل خاطرات آنها ظاهر سازد . به من بگو خاطرات تو چیست ؟ تا بگویم چگونه آدمی هستی .

روانشناسی تجربی نقش توجه را در فراگیری مطالعه کرده است هر گاه شخص در مدت سه ثانیه بیست و چهار کلمه بخواند اگر آن شخص با توجه باشد پس از اندک مدت معینی خواهد توانست بیست و یک کلمه از آن کلمات را درست تکرار کند . اگر هنگام خواندن کلمات ، حرکات یا صدایی بکند از شماره کلماتی که به خاطرش می ماند کاسته خواهد شد پس علاقه و توجه مستقیما در فراگیری موثرند.


موضوعات مرتبط: حافظه و تقویت آن
[ 91/08/07 ] [ 13:30 ] [ من و همسرم ]
۲- آسیب های روحی و روانی

ضعف حافظه و حواس پرتی ، اضطراب ، منزوی شدن و گوشه گیری ، افسردگی ، بی نشاطی و لذت نبردن از زندگی ، پرخاشگری ، بد اخلاقی و تندخویی ، کسالت دائمی و ضعف اراده ، احساس حقارت ، عدم اعتماد به نفس ، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهای روانی و روحی خود ارضایی است .

۳- آسیب اجتماعی

ناسازگاری خانوادگی ، بی میل شدن به همسر و ازدواج ، ناتوانی در ارتباط با جنس مخالف و همسر ، احساس طرد شدن ، از بین رفتن عزت ، پاکی ، شرافت و جایگاه اجتماعی ، دیر ازدواج کردن و لذت نبردن از زندگی مشترک برخی از آسیب های اجتماعی ناشی از خود ارضایی است .

۴- آسیب های معنوی و اخروی

هیچ یک از آسیب های پیش گفته به اهمیت آسیب های معنوی نیست . زیرا آسیب های معنوی جان و دل و به عبارت دیگر کنه حقیقت وجود آدمی را تباه میکند.

خود ارضایی از نظر دین یک گناه است و به تعبیر قرآن زنگار بر دل می نهد . « کلا بل ران علی قلوبهم ما کانول یکسبون » « چنین مباد ! بلکه اعمال ناشایست دل های آنان را زنگار زده است » ( مطففین ۲۴ )

زنگ یا زنگار در اشیای مادی همان چیزی است که روی فلزات و اشیای قیمتی می نشیند و معمولا نشانه ی پوسیدن و از بین رفتن شفافیت و درخشندگی آن و در نهایت ضایع شدن و از بین رفتن آن است .

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان میفرماید :« از آیه شریفه سه نکته استفاده میشود :

۱- اعمال زشت ، نقش و صورتی به نفس و روح انسان میدهند

۲- این نقش و صورت خاص ، مانع آن است که نفس آدمی حق و حقیقت را درک کند

۳- نفس آدمی به حسب طبع اولیه اش صفا و جلایی دارد که با داشتن آن حق را آن طور که هست درک میکند . »

پیامبر اکرم ص در این باره میفرمایند :« کسی که خود ارضایی کند ، ملعون است » ( میزان الحکه ج۱۲ ص ۵۶۵۴ )

امام صادق ع نیز میفرمایند :« با سه گروه خداوند در روز قیامت سخن نمی گوید و پاکشان نمی خواند و عذابی دردناک دارند ، از آن سه اند خود ارضایی کننده و کسی که لواط دهد . » ( میزان الحکمه ج ۱۲ ص ۵۶۵۴ )

خب دوست عزیز ! آیا با وجود پیامدهایی نظیر ضعف سیستم عصبی ، آب شدن عضلات ، ناتوانی جنسی ، گریز از ازدواج ، سردمزاجی ، پژمردگی رنگ ، ایجاد حقله ی سیاه دور چشم ، خستگی و خواب آلود بودن ، شرم کاذب ، گوشه گیری ، آشفتگی در خواب ، دلهره و اضطراب و ده ها آسیب جدی دیگر ، راهی برای تجویز خودارضایی باقی میماند ؟؟!!


موضوعات مرتبط: رهایی از خود ارضایی
[ 91/08/06 ] [ 15:54 ] [ من و همسرم ]
با پایان گرفتن شب عروسی ، دوران آغازین زندگی شروع میشود . در این مرحله عروس و داماد فرصت دارند تا پایه های ارتباطی خود را اصلاح و یا تقویت نمایند . در این زمان ، نوع و نحوه ی عملکرد مرد در برقراری رابطه ی جنسی بسیار مهم است زیرا باعث علاقه یا نفرت دائمی زن نسبت به انجام عمل زناشویی میگردد. لازم به ذکر است که در ابتدا اکثر زنان به دلائل مختلف ، تمایل چندانی نسبت به رابطه ی جنسی از خود نشان نمی دهند اما مهارت مرد قبل و حین عمل ، این علاقه را درآنها ایجاد میکند . البته زنان نیز باید از طریق مطالعه و یا مشاوره اطلاعات لازم را کسب کنند تا در برابر میل جنسی همسرشان عکس العمل به موقع و نشاط برانگیزی داشته باشند .

روابط جنسی در زندگی زناشویی از اهمیت زیادی برخوردار است چون یکی از پایه های نگهداری زندگی است . بیش از ۵۰ درصد از طلاق ها به دلیل مشکلات و مسائل جنسی صورت میگیرد .

- مرد و زن در رابطه ی زناشویی حالات متفاوتی دارند که میل و خواسته های مشترکی آنهارا به انجام این عمل سوق میدهد ، این میل اگر چه به صورت غریزی در همه ی انسان ها وجود دارد ولی فرا گرفتن اطلاعات خاص در مورد روابط زناشویی باعث رشد و پرورش این احساسات می شود . زمانی که زن و شوهر از ارتباط جنسی خود لذت و رضایت کامل داشته باشند ، روحیه ی هر دو برای قبول فعایت ها و مسئولیت های اجتماعی تقویت شده و راه های انحراف بر آن ها مسدود میشود.

- برای انجام عمل جنسی نمی توان الگوی خاصی را معرفی کرد چون به سلیقه و باورهای هر کسی بستگی دارد ، ولی زمینه سازی روحی و جسمی این موضوع احتیاج به آگاهی دارد. توجه داشته باشید سازگاری جنسی از عواملی است که میتواند فضایی پر از محبت در خانه ایجاد کرده و سلامت عاطفی را تضمین می کند .

- برای رسیدن به لذت کامل ، باید به تفاوت بین زن و مرد دقت شود . زن دیرتر از مرد به این حس دست می یابد و برای هماهنگی باید آمادگی زن در اولویت قرار گیرد . اگر مردان زمان بیشتری را صرف امور جنسی سازند ، نه تنها باعث رضایت بیشتر زن میشوند، بلکه خود نیز لذت بیشتری میبرند . برای هماهنگی بیشتر در عمل جنسی ، نوازش ، اظهار محبت و علاقه به خصوص از سوی مرد به زن اهمیت زیادی دارد. زنان زمانی که نمیتوانند سریعا راضی به عمل جنسی شوند ، بیشتر از صحبت کردن عاطفی لذت میبرند لذا شوهران می توانند از این طریق ایشان را آماده کنند . برای رسیدن به نشاط جنسی باید بین زن و شوهر در رسیدن به ارگاسم ، هماهنگی وجود داشته باشد.

- دقت کنید آمادگی قبل از آمیزش باعث تراوش غدد مرطوب کننده می شود که برای مرد عمل نزدیکی را آسان تر و برای زن لذت بخش تر میکند . به عکس آمیزش خشک و خشن مرد ، لذت را از زن میگیرد و باعث آسیب مهبل و لگن خاصره میشود .

آیا میدانید که آمیزش صحیح علاوه بر کامیابی جنسی ، شخص را زیباتر میکند ؟ چون تمام اعصاب و روان و جسم انسان را به کار انداخته و بدین وسیله سلامتی و زیبایی را برای او به ارمغان می آورد .


موضوعات مرتبط: محرمانه با همسران
[ 91/08/05 ] [ 9:29 ] [ من و همسرم ]
زنها نباید مردها را وادار کنند که حرف بزنند مگر اینکه مطمئن شوند که آنها آمادگی این کار را دارند . زنها فکر میکنند با حرف زدن با شوهرشان ( وقتی در غار تنهایی هستند ) به نتیجه ای بهتر می رسند بخاطر همین دائما می پرسند :« نمیگی چی شده ؟ »

مرد میگوید :« چیزی نیست »

ولی زن بجای اینکه به مرد امکان بدهد که در غار تنهایی خود بماند و سکوت کند میپرسد :« نگفتی چرا ناراحتی ؟» ، « چیزی شده ؟ »

 مرد هم میگوید :« گفتم که چیز مهمی نیست . لطفا برو تنهام بذار »

زن میگوید :« این چه رفتاریه با من داری ؟ وقتی حرف نمیزنی از کجا بدونم چته ؟ تو منو دوست نداری حس میکنم تغییر کردی و ... »

 اینجاست که مرد از کوره در می رود و ...

زن از مرد میپرسد:« آیا چیزی شده ؟ » و مرد مختصر جواب می دهد و می گوید :« نه » و یا « چیزی نیست » و یا « خوبم » زن باید از همین دو یا سه کلمه بفهمد که شوهرش حال خوشی ندارد و نمی خواهد کسی کاری به کارش داشته باشد . مردها بجای اینکه بگویند ناراحتم و میخواهم تنها باشم سکوت می کنند .

* اگر زن جملات مرد را درست ترجمه نکند گمان می کند که مرد دارد چیزهایی را از او پنهان می کند و سعی میکند با طرح سوالات گوناگون یا صحبت درباره گرفتاری های شوهرش به جواب برسد. زن گمان میکند که مرد دلش نمیخواهد با او حرف بزند و مسائلش را با او مطرح کند و به او اعتماد ندارد و یا زنش کاری از دستش بر نمی آید . در حالیکه معنای جمله مرد این است که مشکلی دارم که تو تقصیری نداری خودم می توانم حلش کنم به شرط این که منو سین جیم نکنی .


موضوعات مرتبط: گلستان تفاوتهای زن و شوهر
[ 91/08/03 ] [ 14:52 ] [ من و همسرم ]
پرسش ۳ . چرا برخی دچار اختلال روانی می شوند ؟

در پاسخ به این سوال به دو نکته باید توجه کرد:

۱- بیماری و سلامتی روی پیوستار قرار دارد و کمتر می توان افرادی را یافت که کاملا در دو انتهای این پیوستار باشند . بلکه بیشتر آنان درمیانه ی این پیوستار قرار دارند . البته برخی بیشتر به سمت سلامتی کشش دارند و عده ای متمایل به بیماری اند .

۲- انسان ها در برابر فشارها و مشکلات زندگی ، واکنش های متفاوتی از خود بروز میدهند . برخی به دلیل قوی بودن زیر ساخت های روانی ، در مقابل این دشواری ها تسلیم نمی شوند . اما عده ای دیگر به دلیل ضعف اراده یا ضعف ایمان و نداشتن باورهای صحیح دینی و همچنین عدم مهارت در کنترل استرس ها تسلیم می شوند . این گروه دوم دچار بیماری روانی می شوند و نیازمند کمک و درمان هستند . بنابراین مشکلات جسمانی ، حوادث ناگوار و استرس ها و عدم آمادگی لازم برای مقابله با تنش ها و همچنین زمینه های ارثی و ژنتیکی از عواملی است که موجب مشکلات روانی می شود .

به وجود آمدن روان پزشکی و روان شناسی ، درواقع برای یاری این افراد است تا به زندگی عادی برگردند . اما از متون دینی نیز استفاده میشود که برخی عوامل موجب فشار روانی و مشکلات روحی می شود . در اینجا به بعضی اشاره میکنیم :

الف ) فراموشی یاد خدا : « و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا » (طه ۱۲۴ ) از نگاه قران مجید کسی که از یاد خدا روی گردان شود زندگی او دچار تنگی و دشواری می شود و زمینه بیماریها ی روانی د راو فراهم میشود .

ب ) عدم تعقل و تفکر : « لهم قلوب لا یفقهون بها » ( اعراف ۱۷۹ )  افرادی که از نیروی عقل و فکر خود بهره نمی برند قدرت تشخیص خوب و بد را از دست می دهند و زمینه ناهنجاری آنها فراهم میشود .

ج ) ارتکاب گناه : « کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون » ( مطففین ۱۴ ) آلوده شدن به گناه موجب زنگار دل و بیماری قلب میشود .

د ) کفر و نفاق : « فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا » ( بقره ۱۰ ) همانطور که ایمان و عمل صالح موجب خوشبختی و سعادت انسان می شود ، نداشتن باورهای صحیح نیز موجب بیماری دل و شقاوت و بدبختی می شود . البته این به آن معنا نیست که هر کسی ایمان آورد هیچ گونه بیماری ندارد زیرا ایمان مراتبی دارد و هر چه ایمان قوی تر و عمل صالح بیشتر و خالص تر باشد سلامت روانی انسان در سطح بالاتری است و اگر ایمان ضعیف باشد یا عمل انسان خالص نباشد آسیب پذیری آدمی بیشتر می شود .


موضوعات مرتبط: اختلالات رفتاری
[ 91/08/01 ] [ 16:53 ] [ من و همسرم ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

با سلام به دوستان خوبمان و هر کسی که از خانه ی آرامش ما دیدن میکند .

با توجه به اسم این خانه ما میخواهیم در اینجا محیطی امن و ارام برای شما فراهم کنیم با مطالب روانشناسی و مشاوره و همچنین مطالب جالب و خواندنی

و حتی از طریق ایمیل e_t2196@yahoo.com و قسمت نظرات به مشکلات و سوالات شما در این زمینه ها پاسخ میدهیم . و همچنین مشورت و کمک در تصمیم گیریهای مهم زندگی .

سعی میکنیم در اینجا آرام آرام و قدم به قدم زندگیمان را به سمت آرامش واقعی سوق دهیم و موانع را از سر راه برداریم تا لذت آنرا درک کنیم البته با هم و در کنار هم ( منظور از با هم یعنی خانواده )
------------------------------------
در این وبلاگ سعی کرده ایم با جمع آوری مطالب از کتابها و سایتهای معتبر و نظرات روان شناسان و اساتید به همدیگر اطلاع رسانی کنیم .
موضوعات وب